Rapport fra Bug Run 2010

jun 15th, 2010 | By | Category: Nyheter, Treff

11 – 13. juni var årets dato, og jeg var lenge i tvil på om jeg skulle ned i år, men ettersom jeg hadde turbilen klar, rom på Sjögestad Motell, ingen andre planer og mange bekjente som skulle ned så satte jeg nesa sammen med Anders Letmolie på fredags morgen klokken 0900. Anders skulle egentlig dratt kvelden før, men heldigvis for min del så ombestemte han seg.

Det er langt å kjøre til Mantorp, og med ny bil, motor ++ så er det alltid betryggende å være mer enn 1 bil som legger ut på + 40 mil en vei. Turen startet med regn, og fortsatte i grunn med det stort sett hele veien ned. Vi hooket også opp med to biler på Stolpen vertshus (Rune Wea og Gunnar Lia med følge), et kjært stoppested der vi inntok en bedre Farmarbiff med cola til 107,- SEK. Alle bilene gikk som en drøm hele veien og alle hadde bensin igjen på tanken når vi kom ned!

Vi ankom Mantorp litt utpå ettermiddagen, i god tid før City Gross stengte. Klok av skade så svingte jeg innom der og handlet litt kald drikke og brød med pålegg før jeg møtte Sverre Andre Blindheim som hadde seng til overs. Jeg rakk å skifte før vi svingte bort på treffplassen der «FireFlies» jentene hadde satt opp et kjempetelt som var nytt av året.

Teltet var kjærkomment, da regnet stadig var til stede. Utpå kvelden steg både stemningen og antall folk i teltet, og etterhvert glemte nok de fleste også regnet som ikke lenger var plagsomt. Utpå natten så tok vi taxi tilbake til motellet der vi tok noen øl før vi tørnet inn etter en lang dag.

Neste morgen var været fortsatt vått, og vi lå leeeeenge – kanskje i håp om at sola skulle komme og skinne med all sin kraft. Men neida, været får man ikke gjort noe med, etterhvert dro vi bort på treffområdet for å kikke på delemarkedet og dragrace. Det var såpass med drypp at det ikke gikk an å kjøre drag, men førerene fikk trene litt på 60 fot. Dette var vågale greier og mange gadd ikke en gang trille av bilene sine da det var kjempeglatt på stripa.

Etter en tid på området dro vi igjen tilbake til Sjögestad Motell der vi kledde på oss etter forholdene å tok noen pils utenfor rommene sammen med andre kjente. Rune Wea hadde litt problemer med sin Gene Berg motor etter å ha fyllt 98 bensin mot normalt 95 på Charlottenberg, etter noe dysing, tenningsjustering og testturer så var denne oppe og gikk meget pent.

Igjen bar det bort på treffområdet, denne kvelden var det konsert i partyteltet de hadde satt opp, det regnet fortsatt i perioder og de aller fleste telt hadde faktisk blåst ned etter en forderdelig vind natta/morgenen før. Teltet til «FireFlies» jentene hadde praktisk talt tatt av og landet i en campingbil rett ved, ennå godt det ikke traff mennesker eller en ultrasjelden bil. Mange av stengene var bøyd, og vi sto nå uten tak over hodet.

Konserten var en høydare for mange, mens flere av oss gikk litt rundt å minglet. Det var nå VELDIG vått og jeg lurte en periode på om hvordan i alle dager dette skulle ende. Utpå natta bar det bort på hotellet i  maxitaxi, denne natta ble det ikke så sent, kvelden i forveien hang nok i! Jeg bestemte meg egentlig for å dra tidlig neste morgen om det også da regnet, takk og lov så tok jeg feil!! Været var strålende, jeg var oppe klokka 0800 og sola skinte som aldri før.

Frokost på motellet, dusj, vask av bil før man satte kursen mot treffplassen der man parkerte bilen og gikk rundt for å se på alt man ikke orket i regnet dagen før. Delemarkedet er som alltid velfylt og billig, selv om det var deler der og som kostet armer og bein. Dragrace fikk vi også, det kom noe sent i gang, men jeg tror alle som hadde med biler der i år følte de fikk nok kjøring og mange kjørte til nye personlige rekorder med motvind og motbakke, det var litt spesielt.

Premieutdelingen var klokka 1500, og nordmennene forsynte seg som tidligere år grovt av premiene. Jeg dro når den første ble ropt opp på podiet, men kommer tilbake til årets norske vinnere.

Klokka 1530 var det på tide å vende hjem, Anders, Gunnar Lia og Rune Wea med følge dro litt i forveien, men jeg visste da jeg hadde folk både foran og bak i tilfelle noe skulle skje på turen hjem. Været hjem var skiftende, men stort sett bra. Middag igjen på Stolpen Vertshus før man stoppet på grensen for å shoppe på grensa.

Sånn i etterkant av treffet, så er det nok det sosiale som er det store for min del på Mantorp. Men treffet er STORT, og det anbefales alle som har lyst til å dra dit om å gjøre det, her kan man samle inspirasjon, møte kjente, samt spise masse god junkfood og drikke medbragt. Det er MYE vannkjølt på treffet, men luft er fortsatt med det også. Jeg kommer nok til å ta turen igjen neste år, med Sjögestad Motell som overnattingsted – været kan man desverre aldri gardere seg mot.

Takk alle VW entusiaster for trivelig tur, vi sees neste år!